WIRTUALNY DORADCA
1 | 2 | |
W jaki sposób mogę wybierać wykonawców/dostawców?
Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie „Beneficjent zobowiązany jest przy realizacji Projektu wybierać i udzielać wszelkich zamówień (zakupów, dostaw itp.) w oparciu o najbardziej korzystną ekonomicznie ofertę, z zachowaniem zasad przejrzystości i uczciwej konkurencji oraz dołożyć wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesu rozumianego jako brak bezstronności i obiektywności w wypełnianiu funkcji jakiegokolwiek podmiotu objętego niniejszą umową w związku z realizowanym zamówieniem. Beneficjent zobowiązuje się dokonywać czynności związanych z udzieleniem zamówienia w formie pisemnej.”
Przebieg procedury związanej z wyborem wykonawcy/dostawcy
Opis powinien umożliwić każdemu potencjalnemu oferentowi jednoznacznie określić przedmiot postępowania. Nie należy zawężać przedmiotu do konkretnego producenta. W zapytaniu ofertowym, poza parametrami technicznymi, powinny się znaleźć takie elementy jak:
- Termin realizacji usługi/dostawy
- Termin do kiedy oferty mogą być składane
- Termin związania z ofertą, np. 30 dni
- Wysłanie zaproszeń do składania ofert
- Należy określić potencjalnych dostawców danego towaru lub kto może wykonać określone prace
- W ramach danego postępowania należy wysłać do min. 3 oferentów zaproszenie do składania ofert o tej samej treści
- Należy wykazać fakt wysłania zapytań ofertowych. Dowody potwierdzenia wysłania zapytań ofertowych należy przechowywać w dokumentacji konkursowej (mogą to być m.in. dowód nadania listu poleconego, potwierdzenie nadania faxu, oddrukowany mail, potwierdzenie osobistego odbioru).
- Należy pamiętać, że to na Beneficjencie ciąży obowiązek udokumentowania wysłania zapytań ofertowych
Potwierdzenie wpływu ofert
Należy odnotować fakt wpłynięcia ofert w dokumentacji dotyczącej realizacji Projektu. Można to zrobić na wiele sposobów:
- Oferta została dostarczona pocztą lub kurierem w formie listu lub paczki – w takim przypadku należy zachować kopertę, w której oferta została złożona oraz opisać ją np. „wpłynęło dnia 01.03.2011 r.” i opatrzeć czytelnym podpisem osoby potwierdzającej wpływ oferty lub parafką wraz z pieczęcią imienną;
- Oferta została złożona w formie elektronicznej (e-mail) – w takim przypadku należy wydrukować e-maila;
- Oferta została złożona osobiście - osoba przyjmująca ofertę powinna ją opisać, np. „wpłynęło dnia 01.03.2011 r.” i opatrzeć czytelnym podpisem osoby potwierdzającej wpływ oferty lub parafką wraz z pieczęcią imienną.
Przygotowanie protokołu z wyboru oferty/ Wybór wykonawcy lub dostawcy
- Wybór powinien nastąpić, co do zasady, po dacie terminu, do którego oferty mogły być składane lub w dacie, gdy oferty złożyli wszyscy zaproszeni oferenci
- Jeżeli, w toku postępowania, ofertę złoży podmiot nie zaproszony do udziału w postępowaniu to oferta tego podmiotu musi również podlegać procedurze porównywania ofert
- Wybór wykonawcy musi nastąpić przed podpisaniem umowy na daną usługę lub dostawę towaru
- Należy sporządzić protokół z wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie obowiązującym wzorem
Podpisanie umowy z wykonawcą lub dostawcą
- Wymaga się, by na dzień podpisania umowy/ dokonania zakupu ważna było oferta, w wyniku której dochodzi do podpisania umowy
- Umowę należy zawrzeć nie wcześniej niż w dacie wyboru najkorzystniejszej oferty
- Zaleca się, by umowa oprócz podpisów i pieczęci, była parafowana przez osoby ją podpisujące na każdej stronie